Ga naar de inhoud

Groep 3 (18+)

Voorbereidingsopdrachten groep 3

Op deze pagina vind je de voorbereidingsoprachten voor catechisatie, om thuis te maken:

Hieronder volgen de opdrachten.
Let op: dat je de vragen van de juiste datum maakt:

1 december D.V. – Les 5, Thema Levensbelang – Euthanasie (deel 1)

  1. Het woord ‘euthanasie’ komt van twee Griekse woorden. Heb je een idee van wat het betekent?
  2. Wie heeft er in zijn of haar omgeving te maken gehad met euthanasie en wil daar wat over vertellen?
  3. Heb je een duidelijke mening over euthanasie die je ook enigszins kan onderbouwen’?
  4. Is er verschil tussen euthanasie en palliatieve sedatie? Wat dan?
  5. Wie kan er een of meer situaties bedenken waarvan je zegt: in dat geval snap ik dat je euthanasie serieus zou overwegen.
  6. Als iemand zegt dat hij liever sterft dan dat hij leeft, wat zou je dan tegen diegene zeggen?
  7. Wat zegt de Bijbel over euthanasie?

24 november D.V. – Les 4, Thema Levensbelang – Suïcide (deel 2)

Lezen: Handelingen 16:23-34

Achtergrondinformatie:
Op hun zendingsreis worden Paulus en Silas in Filippi gevangengenomen, omdat ze een meisje met een waarzeggende geest hebben genezen. Haar bazen zien al hun inkomsten verdwijnen en stoken de leiders en de inwoners van Filippi tegen Paulus en Silas op. De stadbestuurders geloven de woedende menigte en geselen de discipelen. Na veel stokslagen worden ze in de gevangenis gezet. De gevangenenbewaarder moet hen heel streng bewaken. Hij zet hun voeten vast in een blok (een stok). Daar komt de naam ‘stokbewaarder’ vandaan. Paulus en Silas zijn niet bang, want in die benauwde gevangeniscel vervult de Heilige Geest hen met liefde en blijdschap, en zingen ze midden in de nacht lofzangen voor God. De gevangen luisteren ernaar.

  • 25-26: Aardbevingen kwamen in Macedonië wel vaker voor. Wat maakt deze aardbeving anders?
  • Waarom wil de stokbewaarder/gevangenbewaarder zelfmoord plegen?
  • Hoe voorkomt Paulus dat de cipier zichzelf doodt?
  • Wat kunnen we van dit vers leren over zelfmoordpreventie?
  • Waarom zou de stokbewaarder zo beven?
  • Wat is de vraag van de stokbewaarder?
  • Wat is zalig worden?
  • Waarom zou de cipier deze vraag stellen?
  • Welk antwoord zou jij op deze vraag geven?
  • Wat is het antwoord van Paulus? Kun je dit in je eigen woorden uitleggen?
  • Is het Evangelie het antwoord op suïcide? Of is dat te makkelijk gedacht?
  • Waarom is hij zo verheugd?
  • Welke vragen heb je nog naar aanleiding van dit Bijbelgedeelte?
  • Wat kunnen we van dit Bijbelgedeelte leren over zelfdoding?

17 november D.V. – Les 3, Thema Levensbelang – Suïcide (deel 1)

  1. Wat is het verschil tussen zelfmoord, zelfdoding en suïcide? Welk woord heeft jouw voorkeur?
  2. Wat komt er bij jou als eerste naar boven als je aan zelfdoding denkt?
  3. Ken jij mensen die zelf een einde aan hun leven gemaakt hebben?
  4. Als je denkt aan suïcidaal gedrag, wat zou dan volgens jou wel eens een kenmerk kunnen zijn?
  5. Bij welke mensen zou zelfmoord het vaakst voorkomen, denk je?
  6. Wat zegt de Bijbel over zelfdoding?
  7. Welke personen in de Bijbel hebben zichzelf gedood? (noem minstens 2 voorbeelden en lees dat gedeelte uit de Bijbel, wat valt je op?)
 

10 november D.V. – Les 2, Thema Levensbelang – Abortus (deel 2)

Lezen Psalm 139:1-6
  • God ziet en weet alles. Vind je dat bevrijdend óf bedreigend? Wat kies je? Waarom?
  • Kun jij de verzen 2-6 in een zin samenvatten?
Lezen Psalm 139:7-12
  • Wat leer je hier over God?
Lezen Psalm 139:13-18
  1. Wat is de betekenis van vers 13?
  2. Wat wordt bedoeld met ‘vreselijke’ in vers 14?
  3. Hoe kijkt David terug op het begin van zijn leven in vers 14?
  4. Welk beeld gebruikt David in vers 15, en wat roept dit bij je op?
  5. Wat zijn de nederste delen van de aarde (vers 15)?
  6. Als we vers 16 naast abortus leggen, wat heeft de Bijbel ons dan te zeggen?
  7. In deze vs.15-16 komt de combinatie ‘U – mijn’ en ‘ik – U’ een aantal keren voor. Waar wijst dit op?
  8. Wat gebeurt hiermee als een zwangerschap wordt afgebroken?

Welke vragen heb je nog over Psalm 139?

27 oktober D.V. – Les 1, Thema Levensbelang – Abortus (deel 1)

 
  1. Abortus. Wat is het eerste woord dat daarbij in je opkomt?
  2. Hoe sta jij tegenover abortus?
  3. Kun je een situatie bedenken waarvan je denkt dat abortus wel is toegestaan?
  4. Zegt de Bijbel iets over abortus? Welke Bijbelteksten of gedeelten kunnen helpen om een standpunt in te nemen? En wat leer je daarvan voor dit onderwerp? 
  5. Welke waarden spelen een rol als het over abortus gaat?
  6. Bekijk deze video:
    https://www.youtube.com/watch?v=fc3y6BaViP4
    a. Vanaf wanneer vind jij dat je kunt spreken van menselijk leven?

    b. En stel je voor dat je een voorstander bent van abortus, tot welk punt zou je het kindje volgens jou mogen aborteren?

  1.